Inspectoratul Școlar Județean Suceava urmărește realizarea politicilor şi programelor de dezvoltare ale învăţământului preuniversitar în profil teritorial, asigurarea cadrului organizatoric şi funcţional favorabil creşterii calităţii serviciilor educative în şcoli, care să permită tinerilor absolvenţi o mai buna orientare într-o economie şi o societate bazată pe cunoaştere. Subiecte si bareme evaluare judeteana
Evaluarea Națională a absolvenților clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial.
Examenul se desfașoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul sa susțină examenul fără taxă.
Arhivă recentă
♦♦♦ ♦♦♦ ♦♦♦
***
Programele de examen pentru probele Evaluării Naționale a absolvenților clasei a VIII-a în anul școlar 2019-2020 pot fi consultate aici (fișier pdf). Acestea au fost aprobate prin ordinul de ministru nr. 4.115/10.04.2020.
Cadru normativ:
Metodologie-cadru EN VIII 2011
ordin 4.916/26.08.2019 privind organizarea și desfășurarea Evaluării Naționale clasa a VIII-a 2020
calendar Evaluare Națională clasa a VIII-a 2019
OMEN 4793/31.08.2017 privind organizarea și desfășurarea Evaluării Naționale la clasa a VIII-a 2018
calendar Evaluare Națională clasa a VIII-a 2018
Materiale informative:
ordin 4.594/2017 aprobare listă beneficiari HG 576/2017
04_ANEXA_2_Programa_Evaluarea_Nationala_2015_Limba si literatura romana.pdf
05_Anexa_3_Programa_Evaluarea_Nationala _2015_ Matematica.pdf
06_Programa_EN_slovaca_2014_rom_Monitor.pdf
07_Programa EN_slovaca_ 2014_slo_Monitor.pdf
ordin programe examen limbi materne
Etichete:
Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial.
Examenul se desfașoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul sa susțină examenul fără taxă.
Metodologia de organizare și desfășurare a examenului în anul școlar 2023 - 2024 a fost aprobată prin ordinul de ministru nr. 6.155/31.08.2023.
Calendarul EN VIII 2024 (versiunea simplificată)

PROCEDURĂ cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale: evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de bacalaureat - sesiunea 2024
(fișier editabil - arhivă ZIP) Model cerere (va fi completată de părinte/tutore/reprezentant legal al elevei/elevului/candidatei/candidatului)
Arhivă recentă
PROCEDURĂ cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale: evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de bacalaureat - sesiunea 2023
(fișier pdf) Model de cerere (cererea va fi completată de părinte/tutore/reprezentant legal al elevei/elevului/candidatei/candidatului)
Potrivit ordinului de ministru nr. 4.480/15.06.2023, pentru candidații înscriși în județul Dâmbovița evaluarea lucrărilor scrise din cadrul EN VIII se va realiza prin intermediul aplicației informatice dedicate pilotării evaluării digitalizate a examenelor naționale în anul școlar 2022 - 2023.
♦♦♦ ♦♦♦ ♦♦♦
Ordin nr. 3.948/2022 privind pilotarea evaluării digitalizate a lucrărilor scrise din cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a desfășurate în județul Dâmbovița și a examenului național de bacalaureat - 2022 organizat în județul Călărași
Programele de examen pentru disciplinele limba şi literatura română, matematică, limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, limba şi literatura maghiară maternă, limba şi literatura germană maternă, limba şi literatura sârbă maternă, limba şi literatura slovacă maternă, limba şi literatura croată maternă, limba şi literatura italiană maternă, limba şi literatura rromani maternă, limba şi literatura ucraineană maternă, valabile pentru evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a în anul şcolar 2021 - 2022, sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.237/2021 - disponibile ► aici
Precizările Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) privind structura subiectului pentru proba de Limba și literatura română (data adăugării: 8.03.2022)
PROCEDURĂ cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale: evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de bacalaureat - sesiunea 2022
Completări aduse metodologiei de organizare și desfășurare a examenului - 2021
Procedură cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale în anul 2021
Programele de examen (actualizate) valabile pentru anul școlar 2020 - 2021 (aprobate prin ordinul de ministru nr. 3.237/5.02.2021)
Metodologie de organizare și desfășurare a examenului în anul școlar 2020 - 2021
***
Programele de examen pentru probele Evaluării Naționale a absolvenților clasei a VIII-a în anul școlar 2019-2020 pot fi consultate aici (fișier pdf). Acestea au fost aprobate prin ordinul de ministru nr. 4.115/10.04.2020.
Metodologia de organizare și desfășurare a examenului în anul școlar 2019-2020, cu modificările și completările din luna mai 2020
Procedura privind asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficiențe de auz/tulburare de spectru autist/tulburări specifice de învățare care susțin examenele naționale în anul 2020
Modele orientative de subiecte pentru EN VIII sunt disponibile aici.
Procedura privind asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficiențe de auz/tulburare de spectru autist/tulburări specifice de învățare care susțin examenele naționale în anul 2019
Primul lucru pe care este indicat să-l cunoașteți este calendarul simulărilor (aprobat prin ordin de ministru).
Calendar simulare Evaluare Naţională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII)
Calendar simulare probe scrise examen național de bacalaureat (pentru elevii claselor a XII-a şi a XIII-a seral/frecvenţă redusă)
Informații organizatorice
Probele încep la ora 9:00, moment în care, în fiecare sală, vor fi distribuite subiectele. Accesul elevilor în săli este permis până la ora 8:30.
Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de două ore (pentru elevii de clasa a VIII-a), respectiv trei ore (pentru elevii din clasele terminale de liceu) - din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev.
Discipline
Evaluare Națională: limba și literatura română, limba și literatura maternă (pentru elevii aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă) și matematică
Probe scrise examen bacalaureat: limba și literatura română, limba și literatura maternă (pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale), matematică, istorie, fizică, chimie, biologie, informatică, geografie, logică, argumentare și comunicare, psihologie, economie, sociologie, filosofie
Subiecte
Subiectele sunt elaborate pe baza conţinuturilor şi competenţelor asociate acestora, conform programelor.
Listele conținuturilor pentru simularea EN VIII, respectiv a probelor scrise din cadrul examenului național de bacalaureat în acest școlar sunt disponibile ► aici (anexele 2 și 3).
Notă! Pentru simularea EN VIII, subiectele sunt redactate sub forma unei broșuri care se tipărește față-verso, așa cum este transmisă de Centrul Național pentru Politici în Educație și Evaluare. Elevii pot solicita pagini suplimentare, dacă este cazul.
Obiectivele simulării
IMPORTANT!
Rezultatele obținute de elevi la simulare sunt analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ în care acestea s-au desfășurat, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare în perspectiva examenelor din vară.
Rezultatele obținute la simulare nu se contestă și nu se trec în catalog. Totuși, în situațiile excepționale în care se dorește consemnarea notelor în catalog, acest lucru se poate face în baza unei cereri scrise depuse de cei interesați.
Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfașoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul sa susțină examenul fără taxă.
Metodologie de organizare și desfășurare a examenului în anul școlar 2022 - 2023 (aprobată prin ordinul de ministru nr. 5.241/31.08.2022)
Calendar EN VIII 2023
PROCEDURĂ cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale: evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de bacalaureat - sesiunea 2023
(fișier pdf) Model cerere (va fi completată de părinte/tutore/reprezentant legal al elevei/elevului/candidatei/candidatului)
Arhivă recentă
Ordin nr. 3.948/2022 privind pilotarea evaluării digitalizate a lucrărilor scrise din cadrul
Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfașoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul sa susțină examenul fără taxă.
Metodologie de organizare și desfășurare a examenului în anul școlar 2022 - 2023 (aprobată prin ordinul de ministru nr. 5.241/31.08.2022)
Calendar EN VIII 2023
PROCEDURĂ cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale: evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de bacalaureat - sesiunea 2023
(fișier pdf) Model cerere (va fi completată de părinte/tutore/reprezentant legal al elevei/elevului/candidatei/candidatului)
Arhivă recentă
Ordin nr. 3.948/2022 privind pilotarea evaluării digitalizate a lucrărilor scrise din cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a desfășurate în județul Dâmbovița și a examenului național de bacalaureat - 2022 organizat în județul Călărași
Programele de examen pentru disciplinele limba şi literatura română, matematică, limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, limba şi literatura maghiară maternă, limba şi literatura germană maternă, limba şi literatura sârbă maternă, limba şi literatura slovacă maternă, limba şi literatura croată maternă, limba şi literatura italiană maternă, limba şi literatura rromani maternă, limba şi literatura ucraineană maternă, valabile pentru evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a în anul şcolar 2021 - 2022, sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.237/2021 - disponibile ► aici.
În funcţie de evoluţia pandemiei de SARS-CoV-2, Ministerul Educaţiei poate aproba modificarea programelor de examen prin esenţializarea conţinuturilor acestora.
Precizările Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) privind structura subiectului pentru proba de Limba și literatura română (data adăugării: 8.03.2022)
PROCEDURĂ cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale: evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de bacalaureat - sesiunea 2022
Completări aduse metodologiei de organizare și desfășurare a examenului - 2021
Procedură cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale în anul 2021
Programele de examen (actualizate) valabile pentru anul școlar 2020 - 2021 (aprobate prin ordinul de ministru nr. 3.237/5.02.2021)
Metodologie de organizare și desfășurare a examenului în anul școlar 2020 - 2021
***
Programele de examen pentru probele Evaluării Naționale a absolvenților clasei a VIII-a în anul școlar 2019-2020 pot fi consultate aici (fișier pdf). Acestea au fost aprobate prin ordinul de ministru nr. 4.115/10.04.2020.
desfășurate în județul Dâmbovița și a examenului național de bacalaureat - 2022 organizat în județul Călărași
Programele de examen pentru disciplinele limba şi literatura română, matematică, limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, limba şi literatura maghiară maternă, limba şi literatura germană maternă, limba şi literatura sârbă maternă, limba şi literatura slovacă maternă, limba şi literatura croată maternă, limba şi literatura italiană maternă, limba şi literatura rromani maternă, limba şi literatura ucraineană maternă, valabile pentru evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a în anul şcolar 2021 - 2022, sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.237/2021 - disponibile ► aici.
În funcţie de evoluţia pandemiei de SARS-CoV-2, Ministerul Educaţiei poate aproba modificarea programelor de examen prin esenţializarea conţinuturilor acestora.
Precizările Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) privind structura subiectului pentru proba de Limba și literatura română (data adăugării: 8.03.2022)
PROCEDURĂ cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale: evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de bacalaureat - sesiunea 2022
Completări aduse metodologiei de organizare și desfășurare a examenului - 2021
Procedură cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale în anul 2021
Programele de examen (actualizate) valabile pentru anul școlar 2020 - 2021 (aprobate prin ordinul de ministru nr. 3.237/5.02.2021)
Metodologie de organizare și desfășurare a examenului în anul școlar 2020 - 2021
***
Programele de examen pentru probele Evaluării Naționale a absolvenților clasei a VIII-a în anul școlar 2019-2020 pot fi consultate aici (fișier pdf). Acestea au fost aprobate prin ordinul de ministru nr. 4.115/10.04.2020.
24 Noi 2025 Începând de astăzi, 24 noiembrie 2025, punem în transparență instituțională programele școlare pentru disciplinele din învățământul liceal (pe parcursul următoarelor zile vor fi transparentizate toate programele conexe disciplinelor cu...
()
24.Noi.2025
21 Noi 2025 Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a avut joi, 20 noiembrie, o serie de întâlniri și vizite în unități școlare/instituții educaționale din țară, pentru a pregăti pachetul de reforme sistemice în...
()
21.Noi.2025
18 Noi 2025 Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, efectuează o vizită de lucru în Elveția în perioada 16 - 19 noiembrie 2025. Din delegația României fac parte Andrei Alexandru (președintele Autorității Naționale...
()
18.Noi.2025
17 Noi 2025 Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a aprobat recent ordinele prin care învățământul profesional/tehnologic se reorganizează în țară, începând din anul școlar 2026 - 2027. În acest context, ministrul a...
()
17.Noi.2025
17 Noi 2025 Încep acest mesaj prin a spune La Mulți Ani! Studenții sunt atât un liant al societății între grupuri sociale cu caracteristici diferite - ei înșiși provenind adesea din medii diverse -, cât și unul dintre grupurile principale care...
()
17.Noi.2025
16 Noi 2025 Pornind de la cazul grav de violență înregistrat în cadrul Liceului Teoretic „Nicoale Bălcescu” din Cluj-Napoca, semnalat recent și în spațiul public, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a solicitat o analiză a modului de...
()
16.Noi.2025
15 Noi 2025 Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a participat recent la evenimentele Danube Rectors’ Conference (DRC) , organizate la Universitatea din Tuzla (Bosnia și Herțegovina). Tema principală a acestora a...
()
15.Noi.2025
15 Noi 2025 Având în vedere informațiile apărute în spațiul public privind premierea elevilor sportivi, Ministerul Educației și Cercetării face precizarea că, pentru asigurarea predictibilității, modalitatea de premiere a acestora nu a fost...
()
15.Noi.2025
13 Noi 2025 Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, s-a întâlnit recent (11 noiembrie), la Chișinău, cu ministrul Educației și Cercetării din Republica Moldova, Dan Perciun, context în care au fost analizate...
()
13.Noi.2025
08 Noi 2025 În paralel cu vizitele efectuate în unitățile școlare/instituțiile de învățământ superior, în cadrul cărora discuțiile au fost centrate mai ales în jurul profesorilor și al personalului de conducere (fără a fi ignorați, însă, elevii și...
()
08.Noi.2025